Itäisten ratayhteyksien linjaukset. 

Itäisten ratayhteyksien linjaukset.

 

Arvoisa vastaanottaja.

 

Me allekirjoittaneet Etelä-Kymenlaaksossa olemme huolissamme LVM:n tiedotteesta itäisen radan linjauksen suhteen. Käsittääksemme LVM:sta on lähtenyt tiedoite, jossa kerrotaan, että ainoastaan hankeyhtiötä Helsinki – Porvoo – Kouvola radalle lähdetään valmistelemaan ja Porvoo-Kotka-Hamina-Luumäki linjaus jäisi toteutumatta, koska hankeyhtiölle ei olisi rahoitusta. Tämä ei pidä paikkaansa. Myös itäiselle rantaradalle on rahoitus. Rahoitukseen olisi osallistumassa myös yrityksiä, koska se tukee elinkeinoelämää, paikallisia yrityksiä ja eritoten Suomen vientiä!

 

Itään suuntautuvissa ratavaihtoehdoissa on jätetty ilmeisesti kokonaan tarkoituksella huomioimatta tavaraliikenne ja kaikki selvitykset ovat perustuneet ainoastaan henkilöliikenteen lisäyksiin. Porvoosta Kouvolan suuntaan lähtevä rata tuo aikasäästöä laskennallisesti 12 min siihen suuntaan mutta Kotkan ja Haminan kautta kulkeva rata taas toisi radan piiriin täysin uusia alueita ja sitä kautta myös lisää matkustajia. Tätä ei ole otettu huomioon selvityksissä.

 

Tavaraliikenne Itäistä rantarataa pitkin toisi Suomen huoltovarmuudelle huomattavan lisäyksen ja lisäisi Suomen vientiä. Suomen suurin vientisatama Hamina-Kotkan satama toimii tällä hetkellä vain ja ainoastaan yksien raiteiden varassa, jotka tulevat Kouvolan suunnalta. Tavaraliikenne tulee pääosin Savon,- ja Karjalanrataa pitkin ja näillä molemmilla tarvitaan huomattavia perusparannuksia. Kotka-Kouvola radalla on menossa myös huomattavat parannukset seuraavan 5 vuoden aikana mutta satamatoiminnan kasvaessa se ei tule riittämään. Kotka-Haminan Satamaan tarvittaisiin toiset raiteet, joilla yhdistettäisiin Karjalanrata suoraan Satamaan, sekä varmistettaisiin yhteys myös Vuosaaren sataman suuntaan. Vuosaaressa ei ole kovin paljoa varaa enää kasvuun, kun taas Hamina-Kotka Satamassa on laajentamiselle tilaa. Helsingin ja Kotkan välille jää myös Porvoon Kilpilahdessa sijaitseva Pohjoismaiden suurin öljynjalostuksen ja kemianteollisuuden keskus, sekä Loviisan satama, joten sekaratana toimiva Itäinen rantarata yhdistäisi sitä kautta monia Suomen viennin kannalta tärkeitä toimijoita!

 

Ei pidä unohtaa myöskään Karjalanradan varressa olevan teollisuuden toiminnan turvaamista suoralla vientisatamayhteydellä Hamina-Kotkaan. Karjalanrataa pitkin kulkee paljon metsäteollisuuden tuotteita ja toimiva infra vientisatamaan saattaa olla ainoita keinoja pitää metsäteollisuus vielä Suomessa. Esim. Metsäboard Simpele on yksi radan varressa toimiva metsäteollisuuden suurlaitos, joka on riippuvainen Hamina-Kotkasatamasta ja vientiyhteyksistä. Tehdas myös takaa Rautjärven toimeentulon ja asutuksen. Kouvolasta on muodostunut pullonkaula, joka hidastaa tavaran toimituksia satamaan ja lisäraiteilla ja liikenteellä tilanne vain pahenee. Suomen viennin ja huoltovarmuuden turvaamiseksi tarvitsemme ehdottomasti Itäisen rantaradan, joka yhdistää pääkaupunkiseudun, Suomen suurimman vientisataman, Karjalanradan, sekä yhteyden Venäjälle.

 

 

Olli Kekkonen – Kotkan kaupunginvaltuutettu, Kaupunginhallituksen jäsen

Juho Eerola – Eduskunnan 2.varapuhemies, Kansanedustaja, Kotkan kaupunginvaltuutettu

Jani Paananen – Kotkan PS, valtuustoryhmän PJ, Kaupunginvaltuutettu

Arttu-Petteri Klami – Kotkan Perussuomalaisten Puheenjohtaja

Janne Nyholm – Haminan PS, valtuustoryhmän PJ, kaupunginvaltuutettu

Antti Pakkanen Haminan Perussuomalaisten puheenjohtaja, Kaupunginvaltuutettu

Anja Kivelä – Virolahden kunnanhallituksen 2.varapuheenjohtaja, Kunnanvaltuutettu

Raul Lehto – Pyhtään kunnanhallituksen varapuheenjohtaja, Kunnanvaltuutettu

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa